happy-aged-couple-consulting-with-insurance-agent-RKPKLHL.jpg

Odpowiedzialność cywilna (OC) komunikacyjna – bądź świadomy swoich praw i obowiązków.

Czym jest OC komunikacyjne?

a) Definicja OC posiadaczy pojazdów mechanicznych:

Odpowiedzialność Cywilna (OC) posiadaczy pojazdów mechanicznych to rodzaj ubezpieczenia obowiązkowego, które pokrywa szkody wyrządzone przez kierowcę innym osobom lub ich mieniu w wyniku działalności pojazdu mechanicznego. Ubezpieczenie OC chroni zarówno właściciela pojazdu, jak i osoby poszkodowane w przypadku wypadku drogowego.

b) Jakie pojazdy muszą być objęte obowiązkowym ubezpieczeniem OC?

Obowiązek posiadania ubezpieczenia OC dotyczy wszystkich pojazdów mechanicznych poruszających się po drogach publicznych. Obejmuje to:

Samochody osobowe,

Motocykle,

Ciężarówki,

Autobusy,

Naczepy,

Pojazdy rolnicze, jeżdżące po drogach publicznych,

Pojazdy zarejestrowane w innym kraju UE, które przebywają na terytorium Polski.

c) W jakich sytuacjach chroni Cię OC?

Polisa OC chroni kierowcę w wielu różnych sytuacjach, w których jest odpowiedzialny za wypadek drogowy. Przykładowe sytuacje, w których polisa OC może się przydać:

Kolizje drogowe: W przypadku kolizji drogowej, gdzie kierowca jest uznany za winnego, polisa OC pokrywa szkody materialne oraz koszty leczenia osób poszkodowanych.

Uszkodzenia mienia: Polisa OC obejmuje również szkody wyrządzone innym pojazdom lub mieniu w wyniku działalności ubezpieczonego pojazdu.

Wypadki ze zwierzętami: Wypadki z udziałem zwierząt, takich jak sarny czy dziki, również mogą być objęte ochroną polisy OC.

Przykładem zastosowania polisy OC może być sytuacja, w której kierowca w chwili nieuwagi spowodował zderzenie z innym pojazdem na skrzyżowaniu. W wyniku tego wypadku doszło do uszkodzenia obu pojazdów oraz lekkich obrażeń u kierowców. W takim przypadku polisa OC kierowcy winnego wypadku pokryje koszty naprawy uszkodzonych pojazdów ( oraz leczenia poszkodowanych osób, zapewniając ochronę finansową i pokrycie ewentualnych odszkodowań.

O czym należy pamiętać w związku z OC?

Posiadanie pojazdu mechanicznego wiąże się z kilkoma obowiązkami, których każdy właściciel musi ściśle przestrzegać, aby nie narazić się na dodatkowe koszty. Sytuacje w których trzeba zachować wzmożoną czujność to na pewno zakup i sprzedaż auta, wykup z leasingu, ale również zmiana towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym do tej pory mieliśmy polisę.

a) Automatyczne przedłużenie OC:

Po zakończeniu okresu ubezpieczenia, polisa OC zazwyczaj zostaje automatycznie przedłużona na kolejny okres ubezpieczeniowy. Jest to standardowa praktyka u wszystkich ubezpieczycieli. Jest jednak wyjątek od reguły, czyli ubezpieczenie OC zbywcy pojazdu. Polisa OC jest zawsze przypisana do pojazdu, a nie do właściciela. Oznacza to, że w momencie przeniesienia własności auta na inną osobę (np. sprzedaż, wykup z leasingu) polisa OC „przenosi się” wraz z autem. Ile razy nie sprzedawany byłby ten pojazd to polisa OC wygaśnie dopiero po upływie okresu ubezpieczenia na jaki została zawarta (chyba, że ją wypowiemy, ale o tym więcej w punkcie „Co się dzieje po sprzedaży lub nabyciu auta z OC?”). Kluczowe jest tu słowo wygaśnie, ponieważ to właśnie się z nią stanie po ostatnim dniu okresu ochrony. Nie wznowi się automatycznie, możliwe, że towarzystwo nawet nie poinformuje Cię o kończącej się ochronie (to nie ich obowiązek). W takiej sytuacji to na właścicielu świeżo ubezpieczonego auta spoczywa obowiązek zawarcie polisy na kolejny okres ubezpieczenia. W przeciwnym przypadku UFG nałoży na posiadacza pojazdu sowite kary (więcej na ten temat „Kary za brak aktywnego OC i jak się ich ustrzec”).

b) Wypowiedzenie ubezpieczenia OC:

Jeżeli dostaliśmy świetną ofertę z innego towarzystwa ubezpieczeniowego na OC komunikacyjne i chcielibyśmy z niej skorzystać na kolejny okres ubezpieczenia to musimy wypowiedzieć starą polisę wraz z końcem okresu ubezpieczenia zgodnie z art. 28a ust. 1 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 124 poz.1152 z późn. zm.).

Wzór takiego wypowiedzenie znajdziesz tutaj.

Należy je złożyć przynajmniej 1 dzień przed końcem obowiązującego okresu ubezpieczenia. Jeżeli zapomnisz o złożeniu wypowiedzenia i zaakceptujesz polisę w innym towarzystwie to dojdzie do sytuacji, w której będziesz miał podwójne ubezpieczenie i poprzedni ubezpieczyciel upomni się o składkę za automatycznie wznowioną polisę. W takiej sytuacji nie panikuj, tylko złóż „Wypowiedzenie umowy ubezpieczenia OC w przypadku podwójnego ubezpieczenia”.

Wzór wypowiedzenie OC w przypadku podwójnego ubezpieczenia znajdziesz tutaj.

Co jednak w przypadku gdy kupimy lub sprzedamy samochód? Jakie są nasze obowiązki i jakie mamy możliwości?

c) Co się dzieje po sprzedaży lub nabyciu auta z OC?

Jeżeli jesteś SPRZEDAWCĄ:

Po sprzedaży pojazdu, należy niezwłocznie zgłosić ten fakt do ubezpieczyciela w celu dokonania zmiany danych ubezpieczonego lub przekazania polisy nowemu właścicielowi. Jest to istotne z punktu widzenia odpowiedzialności ubezpieczeniowej oraz uniknięcia problemów w przypadku ewentualnych szkód lub wypadków. Bez zgłoszenia zmiany właściciela pojazdu polisa OC jest nadal przypisana do poprzedniego właściciela i to on między innymi ponosi konsekwencje zgłoszenia szkody z OC przez poszkodowanego.

Jeżeli jesteś KUPUJĄCYM:

To pamiętaj, przypilnuj, żeby sprzedający przekazał Ci aktualną polisę na pojazd. Nigdy nie kupuj pojazdu z nieaktywną polisą.

Jeżeli już znasz numer polisy OC, która została Ci przekazana wraz z zakupem auta sprawdź kiedy się kończy i zapisz sobie tę datę w kalendarzu (proponuję dodać powiadomienie na kilka dni przed😉). Tak jak wspominałem już wcześniej, to na Tobie ciąży obowiązek ubezpieczenia pojazdu wraz z upływem ważności polisy poprzedniego właściciela.

Masz jeszcze jedną możliwość, którą zagwarantował Ci ustawodawca. Od dnia, w którym zakupiłeś pojazd, przez kolejne 30 dni masz możliwość wypowiedzenia ubezpieczenia OC jako nabywca pojazdu.

Wzór wypowiedzenie OC nabywcy pojazdu znajdziesz tutaj.

Jest kilka sytuacji, w których to rozwiązanie będzie dla Ciebie dużo korzystniejsze.

Przykładowo, kupiłeś samochód od bardzo szkodowego użytkownika, który płaci dużo za OC. Wiedząc, że samochód jest na sprzedaż rozłożył on płatności na raty i Tobie pozostaje zapłacić resztę, która czasami może wynosić dużo więcej niż sam zapłaciłbyś za całe ubezpieczenie. W takiej sytuacji możesz wypowiedzieć polisę OC zbywcy i tego samego dnia wykupić swoją. Ta już przedłuży się automatycznie w kolejnym okresie, wiec możesz spać spokojnie.

Jeżeli chcesz to wszystkimi powyższymi procesami zajmujemy się za naszych klientów. Wystarczy się z Nami skontaktować 😉

 

Kary za brak aktywnego OC i jak się ich ustrzec

 

a) W jakich sytuacjach istnieje ryzyko braku aktywnego OC?

Ryzyko braku aktywnego ubezpieczenia OC występuje przede wszystkim w przypadku opóźnień w opłaceniu składki ubezpieczenia lub braku przedłużenia polisy na czas. Chociaż oczywiście należy pamiętać o uiszczeniu opłaty za ubezpieczenie OC komunikacyjne ze względu na konsekwencje prawne takie jak ściganie do zapłaty przez komornika, to z reguły towarzystwo nie wypowiada nieopłaconej polisy ze względu na fakt, że w polskim prawie jest to ubezpieczenie obowiązkowe.

Dużo większe ryzyko czyha na Ciebie w momencie, gdy zakupiłeś pojazd i została na Ciebie przepisana polisa zbywcy, ponieważ taka polisa nie odnowi się automatycznie, gdybyś zapomniał o końcu okresu ubezpieczenia. Niestety, jeżeli nie podpisałeś umowy ubezpieczenia na czas, zostanie na Ciebie nałożona kara w postaci opłaty. Poniżej znajdziesz podstawę wyliczenia opłat oraz ich wysokość w 2024 roku.

 

b) Wysokość kar za brak aktywnego OC:

W Polsce brak aktywnego OC komunikacyjnego niesie za sobą konsekwencje finansowe w postaci Opłat. Wysokość opłaty za brak OC komunikacyjnego zależy od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli i rodzaju pojazdu, a także okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym.

Zasady naliczania opłaty ze względu na rodzaj pojazdu:

samochody osobowe – równowartość 2-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,

samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość 3-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,

pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.

 

Zasady naliczania opłaty ze względu na długość przerwy w ochronie ubezpieczeniowej:

od 1 do 3 dni – 20% pełnej opłaty,

od 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty,

powyżej 14 dni – 100% opłaty.

 

Opłaty za brak OC w 2024 roku:

I połowa 2024

Samochody osobowe

Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Pozostałe pojazdy

Od 1 do 3 dni

                  1 696,80 zł

                                                                                 2 545,20 zł

               282,80 zł

Od 4 do 14 dni

                  4 242,00 zł

                                                                                 6 363,00 zł

               707,00 zł

Powyżej 14 dni

                  8 484,00 zł

                                                                               12 726,00 zł

            1 414,00 zł

       

II połowa 2024

Samochody osobowe

Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Pozostałe pojazdy

Od 1 do 3 dni

                  1 720,00 zł

                                                                                 2 580,00 zł

               286,67 zł

Od 4 do 14 dni

                  4 300,00 zł

                                                                                 6 450,00 zł

               716,67 zł

Powyżej 14 dni

                  8 600,00 zł

                                                                               12 900,00 zł

            1 433,33 zł

Aby uniknąć ryzyka braku aktywnego OC, kierowcy powinni regularnie monitorować terminy ważności swoich polis ubezpieczenia oraz terminowo opłacać składki ubezpieczeniowe.

Jeżeli nie chcesz zadręczać się terminami zapraszamy do nas! Pilnujemy wszystkich terminów polis, przygotowujemy wypowiedzenia i przedstawiamy oferty na kolejny okres z różnych towarzystw ubezpieczeniowych.

 

Ubezpieczenia dodatkowe do OC – ochrona utraty zniżki, zielona karta, BLS.

 

a) Ochrona utraty zniżki – co to i po co?

Ubezpieczenie ochrony utraty zniżki umożliwia kierowcom zachowanie dotychczasowej zniżki w przypadku awarii lub wypadku, nawet jeśli wystąpiła odpowiedzialność ubezpieczającego w związku z szkodą. Dzięki temu dodatkowemu ubezpieczeniu, kierowcy nie muszą obawiać się utraty zniżki i wzrostu składki ubezpieczenia w kolejnych okresach. Chrona utraty zniżki zazwyczaj działa w przypadku 1 szkody i może mieć limit wysokości szkody do np. 5 000 zł. Należy również pamiętać, że Ochrona utraty zniżki przypisana jest do ubezpieczanego auta. Jeżeli miałbyś szkodę innym pojazdem, którego jesteś właścicielem to pomimo tego, że na omawianym pojeździe masz wykupioną ochronę zniżki to szkoda z innego auta będzie psuć Twoją historię szkodową, a składka wzrośnie. Tutaj najlepszą zasadą jest „albo wszystko albo nic”, czyli albo do wszystkich polis dokupujemy ochronę utraty zniżki albo do żadnego.

 

b) Zielona karta – niezbędny dodatek dla podróżujących poza UE.

Zielona Karta to Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy będący dowodem, że jego posiadacz objęty jest komunikacyjnym ubezpieczeniem OC zgodnie z prawem ubezpieczeniowym obowiązującym w kraju odwiedzanym, a należącym do Systemu Zielonej Karty.

W tych krajach możesz się poruszać na tradycyjnym OC:

Austria, Andora, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Gibraltar, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Liechtenstein, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Malta, Monako, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Rumunia, San Marino, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, Węgry oraz Wyspy Normandzkie, Man i Owcze.

Kraje, do których wyjazd wiąże się z wykupieniem Zielonej Karty:

Albania, Azerbejdżan, Białoruś, Czarnogóra, Iran, Izrael, Maroko, Macedonia, Mołdawia, Rosja, Tunezja, Turcja, Wielka Brytania oraz Ukraina.

Zielonej karty nie trzeba wyrabiać razem z polisą OC. Można wszystkich zająć się przed samym wyjazdem zgłaszając się do swojego agent z prośbą o wystawienie certyfikatu. Niektóre towarzystwa z automatu wystawiają w cenie ubezpieczenia certyfikat zielonej karty, inni pobierają niewielką opłatę za wystawienie. Jeszcze inne wystawią Ci certyfikat zielonej karty bezpłatnie przez cały okres obowiązywania umowy ubezpieczenia OC.

c) Bezpośrednia Likwidacja Szkód – ułatwienie dla klienta przy szkodzie.

Usługa Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS) to dodatkowa opcja w polisie OC, która umożliwia szybkie i bezproblemowe załatwienie formalności w przypadku szkody objętej ubezpieczeniem. Jeżeli uczestniczyłeś w stłuczce, gdzie występujesz jako poszkodowany to dzięki BLS możesz zgłosić szkodę u swojego ubezpieczyciela. Twoje towarzystwo ubezpieczeniowe w takiej sytuacji zamienia się w pośrednika między Tobą, a ubezpieczycielem sprawcy i załatwia wszystkie formalności związane z likwidacją szkody. W systemie bezpośredniej likwidacji szkody możesz liczyć na te same prawa i możliwości co w przypadku zgłoszenia się z roszczeniem do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy w tym m. in. Holowanie pojazdu do najbliższego serwisu, pojazd zastępczy i oczywiście naprawa pojazdu.

W jaki sytuacja nie skorzystamy z Bezpośredniej Likwidacji Szkód?

Niestety, nie zawsze będziemy mogli skorzystać z BLS i będziemy zmuszeni zgłosić szkodę bezpośrednio u ubezpieczyciela sprawcy. Sytuacje, w których nie skorzystasz to:

  1. w zdarzeniu drogowym uczestniczyła więcej niż para pojazdów,
  2. zaszła szkoda inna niż szkoda na mieniu (doszło do uszkodzenia ciała uczestników ruchu),
  3. szkoda przekroczyła 30 000 zł,
  4. kolizja nie powstała na terenie naszego kraju,
  5. sprawca nie jest znany,
  6. oba towarzystwa ubezpieczeniowe (poszkodowanego i sprawcy) nie należą do programu.

Które towarzystwa należą do programu Bezpośrednia Likwidacja Szkód (BLS)?

Z założenia ubezpieczyciele poszkodowanego jak i sprawcy powinny należeć do programu BLS, aby można było z niego w trakcie likwidacji szkody. Nie jest to jednak zasada i może zdarzyć się sytuacja, w której pomimo tego, że ubezpieczyciel sprawcy nie jest w programie to Ty nadal będziesz mógł skorzystać z BLS u swojego ubezpieczyciela. Przykładowo, OC w PZU i Warcie uprawnia Cię do bezpośredniego likwidowania szkody bez względu na ubezpieczyciela sprawcy. W sytuacjach spornych zawsze dobrą praktyką jest kontakt z infolinią i upewnienie się jakie prawa i obowiązki dotyczą Cię w aktualnej sytuacji.

Firmy ubezpieczeniowe, które przystąpiły do programu BLS:

Beesafe, Allianz, Ergo Hestia, MTU, Link4, PZU, Wiener, Uniqa, Warta, HDI czy You Can Drive

Ubezpieczenie OC – w którym towarzystwie najlepsza oferta?

TO ZALEŻY 😉

Od marki pojazdu, modelu, rodzaju paliwa, pojemności, roku uzyskania prawa jazdy, Twojej historii ubezpieczeniowej i wielu innych czynników. Wpływają one na wysokość składki za ubezpieczenie OC, a należy pamiętać, że równie ważne co cena jest jakość obsługi posprzedażowej, czyli likwidacja szkód, obsługa assistance itd. W naszym wachlarzu ubezpieczeń OC mamy do dyspozycji tylko sprawdzone towarzystwa pod kątem wypłat odszkodowań i bezproblemowej likwidacji szkód.

Skontaktuj się w celu poznania najlepszej oferty szytej na miarę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *